در راستای تکمیل خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دستهچک (صیاد) و باهدف ایجاد شفافیت در فضای کسبوکار از طریق ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان، سامانه استعلام پیامکی صیاد بهعنوان خدمت ارزشافزوده قابل بهرهبرداری است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس هموطنان میتوانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چکهای صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با سر شماره ۷۰۱۷۰۱ و در قالب زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک ازنظر تعداد و مبلغ چکهای برگشتی ثبتشده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.
قالب ارسال پیامک استعلام:
۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی
بر این اساس و در پیامک پاسخ، اطلاعرسانی بهصورت رتبهبندی شده بر اساس یکی از رنگهای زیر اعلام میشود:
وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قهوهای: صادرکننده چک دارای پنجتا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریال است.
هزینه اخذشده، ارتباطی با تعداد پیامهای پاسخ ارسالشده برای درخواستکننده استعلام ندارد.
لازم است متن ارسالی جهت اخذ استعلام بدون هیچگونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله و فقط بهصورت عددی در قالب اعلامشده برای سامانه ارسال شود.
در حال حاضر از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ است.
چنانچه درخواستکننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام اقدام به ارسال استعلامات متعدد کند، نتیجه ارسالشده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ ارسالشده خواهد بود.
در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبتشده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی … قابلیت استعلام ندارد» اطلاعرسانی میشود.
در خصوص برگ چکهای متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلامشده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
درصورتیکه به هر دلیل اعم از بهروزرسانی زیرساختهای اطلاعاتی تا مدتزمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. بدیهی است کاربران میتوانند در مقاطع زمانی بعدی نسبت به اخذ استعلام اقدام کنند.
تمامی پیامکهای اطلاعرسانی در خصوص استعلامات ارسالشده فقط با سر شماره ۷۰۱۷۰۱ به کاربران اطلاعرسانی میشود. بر این اساس ضروری است کاربران در کنترل سر شماره پیامکهای واصله دقت لازم را مبذول دارند.
منبع: بانک مرکزی
در راستای تکمیل خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دستهچک (صیاد) و باهدف ایجاد شفافیت در فضای کسبوکار از طریق ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان، سامانه استعلام پیامکی صیاد بهعنوان خدمت ارزشافزوده قابل بهرهبرداری است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس هموطنان میتوانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چکهای صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با سر شماره ۷۰۱۷۰۱ و در قالب زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک ازنظر تعداد و مبلغ چکهای برگشتی ثبتشده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.
قالب ارسال پیامک استعلام:
۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی
بر این اساس و در پیامک پاسخ، اطلاعرسانی بهصورت رتبهبندی شده بر اساس یکی از رنگهای زیر اعلام میشود:
وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قهوهای: صادرکننده چک دارای پنجتا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
- هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریال است.
- هزینه اخذشده، ارتباطی با تعداد پیامهای پاسخ ارسالشده برای درخواستکننده استعلام ندارد.
- لازم است متن ارسالی جهت اخذ استعلام بدون هیچگونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله و فقط بهصورت عددی در قالب اعلامشده برای سامانه ارسال شود.
- در حال حاضر از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ است.
- چنانچه درخواستکننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام اقدام به ارسال استعلامات متعدد کند، نتیجه ارسالشده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ ارسالشده خواهد بود.
- در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبتشده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی … قابلیت استعلام ندارد» اطلاعرسانی میشود.
- در خصوص برگ چکهای متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلامشده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
- درصورتیکه به هر دلیل اعم از بهروزرسانی زیرساختهای اطلاعاتی تا مدتزمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. بدیهی است کاربران میتوانند در مقاطع زمانی بعدی نسبت به اخذ استعلام اقدام کنند.
- تمامی پیامکهای اطلاعرسانی در خصوص استعلامات ارسالشده فقط با سر شماره ۷۰۱۷۰۱ به کاربران اطلاعرسانی میشود. بر این اساس ضروری است کاربران در کنترل سر شماره پیامکهای واصله دقت لازم را مبذول دارند.
منبع: بانک مرکزی