جستجو
Menu
image

ترویج و توسعه فرهنگ قرض الحسنه ضامن بقای جامعه

بی تردید اقتصاد در پیشرفت و شکوفایی جامعه انسانی نقش موثر و حیاتی داشته و پیشرفت اقتصادی مطلوب، نیازمند یک نظام اقتصادی سالم است. به جرات می توان اذعان کرد نظام اقتصادی اسلام سالم ترین نظام های اقتصادی دنیا بوده و دادوستد ، با روحیه ی ایثار و همکاری به نام «قرض الحسنه» یکی از زیر مجموعه های نظام اقتصادی اسلام است.


قرض الحسنه یکی از جلوه های زیبای یاری و دستگیری نیازمندان به شمار می رود و بدون تردید از دیدگاه تمام آئین ها نیز مورد اهمیت می باشد. در اسلام به مسئله "قرض الحسنه" توجه ویژه ای شده است، به طوری که این مهم ریشه در قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام دارد.

این مقوله یکی از اعمال مستحب اسلام است. چراکه آثار و برکات آن بر فرد و جامعه، چنان است که خداوند آن را در ردیف دو واجب اصلی اسلام یعنی نماز و زکات مطرح کرده و خواهان عمل به این رفتار اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی از سوی مومنان شده و همواره مومنان را به این عمل خیر تشویق و ترغیب می کند.

یکی از نهادها و سازمانهایی که همواره سعی در توسعه و ترویج سنت الهی و فرهنگ قرض الحسنه در کشور نموده سازمان اقتصاد اسلامی ایران است. این سازمان که در سال 1358 با کسب اجازه از بنیان گذار جموری اسلامی ایران و حمایت و پشتیبانی بزرگانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی تأسیس گردید و اکنون با حدود هزارصندوق قرض الحسنه در سراسر کشور همکاری دارد.
آقای ضامنی، معاون مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی که به منظور شرکت در همایش مدیران صندوقهای قرض الحسنه استانهای آذربایجان شرقی و غربی به تبریز سفر کرده بود در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سازمان اقتصاد اسلامی ایران رسالت خود را در رفع نیاز نیازمندان در سطح کشور با همکاری صندوق های قرض الحسنه سراسری به انجام رسانده و با وجود مشکلات فراوان با تأدیه وام های بدون سود در مناطق مختلف در مسائل درمانی، ازدواج، تحصیلی و تهیه مسکن، به این امر اهتمام نموده است.
وی افزود: این سازمان به منظور تعامل با صندوقهای همکار همواره جلساتی با اعضای هیأت مدیره صندوق ها برگزار می کند که این بار جلسه ای با هیأت مدیره صندوقهای قرض الحسنه آذربایجان شرقی و غربی در شهر تبریز برگزار کرد و به بررسی مسائل و مشکلات آن ها پرداخت صندوق ها نیز سوالات خود را بپرسند و از چارچوب قانونی خود مطلع شوند.

معاون مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان اقتصاد اسلامی، سازمانی است که درآمدی برای سهامداران ندارد و یک عده افراد خیر و بزرگوار بدون هیچ چشمداشتی گرد هم آمده و سرمایه ای به منظور احیای قرض الحسنه را تامین نموده اند.
وی با اشاره به اینکه در مدت 40 سال از حیات این سازمان بعد از انقلاب، حدود 1000 صندوق قرض الحسنه تحت پوشش آن قرار دارند، تاکید کرد: صندوق های قرض الحسنه با حفظ استقلال خود با رعایت موازین شرعی و قانونی از ظرفیت های سازمان استفاده می کنند.

سازمان اقتصاد اسلامی از زمان تأسیس موارد قانونی و شرعی را هم به صورت مکتوب و هم شفاهی به صندوق های قرض الحسنه کارسازی کرده و صندوق هایی که این دو مساله را رعایت کنند تحت پوشش سازمان قرار می گیرند وگرنه از نظارت و تحت پوششی سازمان خارج می شوند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 60 صندوق در دو استان آذربایجان شرقی و غربی تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی بوده و بقیه صندوق ها یا از بانک مرکزی مجوز گرفته اند و یا بدون مجوز رسمی فعالیت می کنند افزود: همچنین به تازگی حدود 10 صندوق از این استانها درخواست همکاری دادند که سازمان اقتصاد اسلامی درحال بررسی وضعیت درخواست کننده ها بوده و در صورتیکه عملکردشان برمبنای شرع و قانون باشد تحت پوشش سازمان قرار می گیرند. بدین صورت که صورت جلسات هیأت مدیره و هیأت امناء آنها را تایید و جهت ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می کند.

آقای ضامنی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر صندوق های همکار سازمان قانونمند بوده و موازین شرعی و قانونی را رعایت می کنند افزود: سیاست اصلی سازمان براین است که صندوق های موجود را قانونمند تر کند.
سازمان اقتصاد اسلامی بمنظور بررسی مسائل صندوقها از افراد مجرب که دارای تجربه فعالیت صندوقی می باشند تحت عنوان واحد هماهنگی به استانها اعزام می نماید تا با انتقال تجارب و رسیدگی به مسائل کلان صندوقها موضوع را پی گیری نماید که در این دو استان آقایان خادم الحسینی و زمحریری بطور مداوم در جلسات هیأت مدیره صندوقها شرکت نموده و مسائل آنها را به تهران منعکس می نمایند.

وی در خصوص فرهنگ سازی برای جذب مشارکت مردمی معتقد بود که علما و خطبا در تریبون های نماز جمعه و جماعت با پرداخت ویژه نسبت به بحث قرض الحسنه، ترویج فرهنگ و جایگاه آن در قرآن کریم و آموزه های دینی می توانند کمک بسیار موثری در راستای تحقق اهداف این سازمان باشند.

 

سازمان اقتصاد اسلامی ایران

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صندوق پس انداز و قرض الحسنه جواد الائمه (علیه السلام) می باشد.